Lektion 5 – Sitta eller stå? Det är frågan

Nu har vi gått igenom ett par av de olika varianterna som man kan göra mål på. Nu ska vi tänka på hur man står eller sitter.

För att orka med att spela en hel turnering så gäller det att man inte får ont i framför allt ryggen. Det är inte alltid en så bekväm ställning att spela bordshockey en hel dag. Det gäller att komma underfund med hur man vill stå eller sitta. Det är det första man måste komma underfund med. Stå eller sitta. Förkasta inte det ena sättet eller det andra utan att verkligen ha prova på bägge ordentligt. Är man lång så kan det vara en fördel att sitta men det har också sina nackdelar med att sitta. Det har sina nackdelar med att stå också.

För tio år sedan så satt merparten av alla spelarna, men under senare år har det blivit allt mer utbrett att man står vid spelet. Nu ska vi jämföra de båda sättet.

Sittande spelstil

Att sitta ner och spela har sin stora fördel i att man inte blir trött i vare sig ben eller rygg. Man kommer ner till spelet på ett tryggt sätt och får bättre överblick på sitt försvar. Én av de stora nackdelarna är att spakarna blir svårare att komma åt när de är i utdraget läge. Men det kan också vara en fördel för man får även mer kontroll över var spakarna är i förhållande till händerna.

En annan nackdel med att sitta är att man under matchens gång måste flytta på stolen. Hur mycket man än sätter fast spelet i underlaget så flyttar spelet på sig och man kommer ur läge. Många sittande spelare kompenserar detta med att de har en stol som i sig är flytt eller ruckbar. Några få har stolar på hjul, mer vanligt är att botten på stolen är som en flat skål som kan gunga fram och tillbaka beroende på vad man behöver. Dessa ger mer frihet för den som sitter. Andra har stolar eller pallar med större sittyta, så att de helt enkelt kan glida runt på rumpan på stolen.

Vilken variant man än väljer så bör den vara lätt att transportera. Hopvikbara små stegar och pallar med fällbara ben är vanligast. Att hoppas på att tävlingslokalen tillhandahåller stolar som är staplingsbara kan man bara glömma. Om det över huvudtaget finns några stolar så är de inte alltid staplingbara. Det bästa är att ha sin egen stol som man tar med sig. Då är man säker på att man sitter rätt och kan spela bra.

Ett annat alternativ som var populärt på 1990-talet var sittkudden av frigolit eller telefonkataloger. Då det inte direkt finns några telefonkataloger att tillgå nu, så blir man hänvisad till att göra en kudde i frigolit. Gör det tillräckligt hög så att du kan sitta bekvämt. En lämplig höjd är att spakarna hamnar i höjd med bäckenbenets överkant. Anpassa frigolitkudden till denna höjd och klä den med tejp. Man kan med gott samvete dekorera den med allehand märken och bilder om man så vill.

Stående spelstil

Att stå på sina ben är det huvudsakliga alternativet för dagens spelare. Man är mer rörlig och behöver inte irritera sig på att spelet flyttar sig hit och dit. Man följer naturligt efter hela tiden. Överblicken över spelet blir totalt. Varenda vrå kan man överblicka. Man bör dock tänka på hur man står i större utsträckning än när man sitter. Om man lutar sig framåt så kommer ryggen att protestera efter halva turneringen, och ryggvärken gör att man helt enkelt inte kan kocentrera sig på matcherna.

Var mjuk i knäna och rak i ryggen. Stå inte som en ostbåge vid spelet. Är du lång eller har lätt för att “falla” framåt så ställ dig med benen lite isär. Ju längre du är desto mer isär med benen. Hur man spretar med benen är upp till var och en. En del står bredbent medan andra stället ett ben längre bak. Sen har vi de som står som tranor på ett ben.

Prova också att stå utan skor på dig. Dessa få centimetrar gör stor skillnad. I princip så ska spakarna vara ungefär på samma höjd som när man sitter. Strax ovanför beckenbenet.

Så träna vidare på de uppgifter du redan fått i de tidigare lektionerna, men testa nu på om du ska stå eller sitta. Bestäm dig inte för snabbt utan ge båda varianterna en ärlig chans. Om du inte är över 2 meter lång. Då skulle jag deffinitivt råda dig till att sitta ner. Annars kommer du gå som en metkrok efter varje turnering.

Oavsett om du sitter eller står. Träna mag och ryggmusklerna lite extra. Starka mag och ryggmuskler gör att du håller bättre i turneringarna.

In English

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s